Robot

Robots maken de zorg persoonlijker

Zorgprofessionals hebben vaak zorgen over robots die hun werk over gaan nemen. Zij vrezen dat robots de zorg onpersoonlijk en kil maken. Het tegendeel is echter waar. Robots kunnen dankzij kunstmatige intelligentie leren en zich aanpassen aan de patiënt. Ook kunnen ze routinematige handelingen van verplegend personeel overnemen, waardoor de zorgprofessional meer tijd over heeft voor warm contact met de patiënt. Hierdoor is ‘gerobotiseerde zorg’ juist heel menselijk en warm.

Stelt u zich eens voor… Het is 2020 en de ontwikkelingen op het gebied van robotica en kunstmatige intelligentie zijn hard gegaan. Robots zijn ingeburgerd op alle publieke plaatsen. Op vliegvelden wijzen robots de weg, op scholen helpen robots kinderen met leren en ook in de zorg zijn robots ingeburgerd. Patiënten worden door het gebruik van operatierobotica geopereerd door een arts aan de andere kant van de wereld en medicijnen worden automatisch gedistribueerd, allemaal met behulp van robots.

Zorg aan het bed is in 2020 gedeeltelijk overgenomen door robots. Robots brengen autonoom medicijnen, bloed, en andere benodigdheden door het ziekenhuis naar de juiste plek. En robots ondersteunen mensen met in en uit bed stappen, naar het toilet gaan en brengen glaasjes water naar het bed. Ook thuis nemen robots de dagelijkse klusjes van ons over. Naast de huishoudrobots die al te koop waren, zoals de stofzuigerrobot en grasmaairobot, is de volgende generatie breed verkrijgbaar en kan veel ingewikkeldere taken op zich nemen. Persoonlijke robots – die kunnen communiceren met mensen, ons gezelschap houden, samen oefeningen doen en in de gaten houden of alles goed gaat – zijn nu overal te koop in de winkel. En ze zijn zeer betaalbaar.

Terug naar 2016. Hoewel de mogelijkheden enorm zijn, zeggen zorgprofessionals vaak dat robots de zorg onpersoonlijk maken en dat we robotica om deze reden niet tot de zorg toe moeten laten. Een apparaat aan het bed of in huis om mee te praten en die voor je zorgt, dat wil toch niemand? We willen menselijk contact, warme handen. Maar toch… Verplegend personeel heeft te weinig tijd om een praatje te maken met een patiënt. Een thuiszorgmedewerker heeft slechts een paar minuten voor iedere handeling die hij of zij moet doen bij een cliënt. Is dat dan persoonlijke zorg? Waar zijn dan die warme handen?

Ik ben ervan overtuigd dat de zorg juist veel persoonlijker wordt door de inzet van robots. Ten eerste zijn robots volledig in te richten op de situatie van de persoon. De robot leert over de persoon, over diens familieleden, diens medische historie en behandeling en kan daardoor ingezet worden als persoonlijke assistent in en om het huis. Ten tweede, door robots in te zetten voor taken die nu worden gedaan door verplegend personeel blijft er meer tijd over voor echt menselijk contact. Daarnaast kan een robot voor gezelschap zorgen wanneer de zorgverleners of familieleden even niet in de buurt zijn. Door een praatje te maken en het contact met de buitenwereld eenvoudig te maken, zijn het ideale maatjes voor eenzame ouderen.

Ik zie een toekomst voor me waarin zorgverleners en robots aanvullend zijn op elkaar en elkaar niet uitsluiten. De een kan niet zonder de ander. Juist door een goede combinatie te maken van warme handen en persoonlijke robotica kunnen we optimale zorg geven aan mensen tegen beheersbare kosten. Dus omarm de robot en kijk naar de mogelijkheden die hij voor de toekomst biedt.

Chrissy van der Wal

Ik ben adviseur ICT met een achtergrond in Artificial Intelligence (AI). Door mijn interesse in innovatieve ICT, heb ik kennis van de technologie van vandaag en morgen. Big Data, eHealth en robotica zijn bekende onderwerpen voor mij. Door mijn technische kennis en mijn gevoel voor de organisatorische kant, vervul ik de rol van intermediair tussen de IT en de business. Mijn interesse ligt juist in de link tussen deze vernieuwende technologie en organisaties.

Meer weten?

Mail mij op ccw@tg.nl of bel op 06 - 51 56 87 97

Dit bericht heeft 4 reacties

  1. Diederik

    Ik zie robots in de toekomst operaties uitvoeren, maar ik hoop echt niet dat zij ook aan het bed komen. Een robot kan in mijn ogen nooit een mens vervangen. Maar met operaties kunnen zij veel nauwkeuriger werken en dat is alleen maar positief voor de patiënten.

  2. Meinke

    Hi Diederik, Wanneer robots sommige werkzaamheden kunnen overnemen van zorgverleners en daardoor tijd kunnen maken zodat er meer persoonlijk contact kan plaatsvinden zou dat in mijn ogen wel een pluspunt zijn. Denk je niet?

  3. Chrissy van der Wal

    Dag Diederik,
    Zijn er helemaal geen dingen aan het bed die een robot kan doen? Ik ben het zeker met je eens dat warme handen nodig en zelfs onontbeerlijk zijn. Maar die warme handen kunnen er ook niet altijd zijn. Wat denk je dan van tilrobots, die zorgverleners helpen met het zware werk? Of robots voor gezelschap, zoals Zora?
    Vriendelijke groeten,
    Chrissy

  4. Chrissy van der Wal

    Dag Meinke,
    Helemaal eens met je reactie. Ik denk ook dat we niet ontkomen aan een werkelijkheid waarbij robots er zijn, in allerlei vormen en maten. Het is de vraag hoe we deze zo goed, veilig en efficiënt mogelijk kunnen inzetten. Operatierobotica is hierbij maar 1 specifiek onderdeel. Ook op sociaal gebied hebben robots veel toegevoegde waarde.
    Gelukkig wordt er bij sommige instellingen al mee geëxperimenteerd, maar ik vind ik dat ieder zorgorganisatie zich er in ieder geval een mening over moet vormen en vooruit moet denken. Werk jij met robotica?
    Vriendelijke groeten,
    Chrissy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *